A táplálkozás és a kor kapcsolata

2015. május 04.

A helyes táplálkozás minden életkorban az egészség megőrzését szolgálja. A jó életminőségnek a kiegyensúlyozott táplálkozás ugyanolyan szerves és fontos részét képezi, mint a megőrzött derű, a pozitív életszemlélet, a társasági élet és a rendszeres testmozgás.

Napjainkban az ember elérhető maximális életkorát 95-120 évre becsülik és csupán 75 év felett beszélünk idős korról, 90 év fölött aggkorról, 100 év felett matuzsálemi korról. Fontos tudni azonban, hogy a korosodás nem egyformán, az eltelt évek számának megfelelően zajlik, így igen nagy különbség van az idős emberek egészségi állapota között.

A jó tápláltsági állapot megőrzése minden életkorban rendkívül fontos. Legyünk gyerekek vagy felnőttek, fiatalok vagy idősek, a táplálkozásnak szerepe van a betegségekkel szembeni megfelelő védekezésben, a jó közérzet, jó hangulat, a fittség megőrzésében, idős korunkban pedig lassítja az öregedési folyamatokat és kulcsszerepe van a szellemi frissesség megőrzésében. Korunk előrehaladtával is ugyanazokra a tápanyagokra van szüksége a szervezetünknek, de az igényelt mennyiség módosul, csökken az életkori sajátosságok miatt, melynek egyik jellemzője a mozgás intenzitásának esése, a lassuló anyagcsere folyamat. Az elfogyasztásra kerülő élelmiszerek minőségére azonban továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetnünk.

A szervezet fehérjeigénye nem csökken a korral, optimális fogyasztása késlelteti a szellemi hanyatlást, de az alacsony húsfogyasztással összefüggésben van az idős emberek vashiánya, vérszegénysége is.
A megfelelő mennyiségű és minőségű vitamin és ásványi anyag fogyasztásra szintén fokozottan kell figyelnünk, hiszen a tej és tejtermékekben leginkább megtalálható kalcium bevitelével csökkenthető az időskori csontvesztés, csontritkulás mértéke. A változatos táplálkozás segíti a B1-, B2-, B6-, B12-, C-vitamin, folsav, valamint kalcium, vas, cink szervezetbe juttatását a megfelelő mennyiségben.
Gondoskodnunk kell a napfény hatására a bőrben keletkező D-vitamin képződésének elősegítéséről, amit a rendszeres, szabadban történő mozgással érhetünk el.

A korral változik az ízérzékelésünk, általában a sós és az édes ízeket érezzük kevésbé intenzívnek, ezért hajlamosak vagyunk túl sok sót és cukrot enni, pedig az ízek harmóniája a fűszernövények használatával – majoránna, kakukkfű, rozmaring, petrezselyem, stb. – könnyedén elérhető. Egyre jobban kedveljük az édességeket, süteményeket, amit – ha egészségi állapotunk megengedi – nyugodtan fogyaszthatunk, de érdemes a magas zsírtartalmú vajkrémes sütemények helyett időnként inkább gyümölcsös, túrós, pudingos süteményeket, vagy egy szelet, magas kakaótartalmú csokoládét fogyasztani, ami kitűnő rézforrás, illetve fontos antioxidáns hatású polifenolokat tartalmaz.

Fokozott figyelmet igényel a csökkent szomjúság érzékelése is, ezért javasolt akkor is folyadékot fogyasztani, ha éppen nem érezzük szomjasnak magunkat, ezzel elkerüljük a kiszáradás veszélyét. A szervezet folyadékigényének kielégítése érdekében érdemes magas víztartalmú élelmiszereket fogyasztani, több gyümölcsöt, levest, főzelékfélét, tejtermékeket.

Idős korban táplálkozási nehézséget okozhat a hiányos fogazat, de egyes betegségek – cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek, vesebetegség, emésztési zavarok, stb. – kialakulása is korlátozhat bennünket bizonyos ételek, ételcsoportok fogyasztásában és az állapot javítása, romlásának megakadályozása érdekében fokozottan kivitelezett változtatásokat kell eszközölni az étrendünkben.

Az idősotthoni étkeztetés során dietetikusok által összeállított diétás étrendek, illetve az életkori sajátosságoknak megfelelően kialakított menüsorok találhatóak a választékban, mely megkönnyíti a helyes időskori táplálkozás követését.